Q&A intellectuele eigendom in het kader van social media

Leestijd: 2 minuten
embedden en hyperlinken op social media

Hoewel deze vraag gaat over social media is er geen verschil tussen social media of uw eigen website; het antwoord geldt dan dus ook. Let wel op dat social media soms voorwaarden stellen voor het gebruik; die kunnen per medium sterk verschillen. Kijk daar dus ook altijd even naar!

Q: Hoe zit het met ‘embedden’ en ‘hyperlinken’ op social media?

A: Er is juridisch geen verschil tussen hyperlinken en embedden. Embedden wordt ook wel “embedded hyperlinken” genoemd. In beide gevallen blijft de content op de server van een ander staan; het enige dat u doet, is een verwijzing maken. Als de foto/het filmpje dat u embedt/hyperlinkt rechtmatig op de plek staat waarnaar u verwijst (bijvoorbeeld omdat het de site van de fotograaf of ‘eigenaar’ zelf is), maakt u ook geen auteursrechtinbreuk als u er naar linkt. Momenteel* (2016) loopt er nog wel een rechtszaak bij het Europese hof tussen Geenstijl en Sanoma over de vraag “ja maar, als je nou kon weten dat het op de plek waar je naar linkt ook al illegaal stond? “. Echter, zelfs als uit die rechtszaak (over voortijdig gelekte Playboyfoto’s) zou volgen dat er ook dán geen auteursrechtinbreuk is, kan het linken nog wel ‘onrechtmatig’ zijn als je kon weten dat je bron niet legaal was.

*: update 20 september 2016: Mag je illegale bron embedden/hyperlinken ? Nee! Column van Jan Smolders over de zaak Geenstijl/Sanoma (gelekte Playboyfoto’s Britt Dekker): eindelijk antwoord op de vraag die regelmatig werd gesteld in ons gratis spreekuur.


Lees-verder-tips:


13 februari 2017
Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl

Afspraak/telefonisch overleg

Wilt u graag een afspraak maken of wilt u uw zaak nu voorleggen, Dohmen advocaten is iedere dag van 9:00 tot 17:00 telefonisch bereikbaar via 013-5821987.

Ook kunt u contact opnemen met ons via het onderstaande formulier: