Q&A intellectuele eigendom in het kader van social media

Leestijd: 2 minuten
social media

Hoewel deze vraag gaat over social media is er geen verschil tussen social media, Google (AdWords) of uw eigen website; het antwoord geldt dan dus ook. Let wel op dat social media soms voorwaarden stellen voor het gebruik; die kunnen per medium sterk verschillen. Kijk daar dus ook altijd even naar!

Q: Mag ik foto’s van mijn merken en / of leveranciers plaatsen op mijn eigen social-mediakanalen?

A: Als u merkproducten van een ander verkoopt, mag u dat merk gebruiken. U moet die merkproducten dan wel verkopen; het mag niet zo zijn dat u klanten lokt met een bepaald merk en dan een alternatief aanbiedt. Het mag ook niet zo zijn dat de bezoeker denkt dat u een economische band hebt met de merkhouder door te uitbundig merkgebruik (bijvoorbeeld een social-media-account gewijd aan één merk). Een voorbeeld van zo’n verboden suggestie van een economische band vindt u op de foto hier. Als er meerdere merken naast elkaar staan op een pagina en die worden allemaal even groot afgebeeld, zal de consument niet snel denken dat er sprake is van een economische band. Merknamen in de accountnaam (of bij uw website: domeinnaam) verwerken als u niet zelf merkhouder bent, is geen goed idee.


Lees-verder-tips:


14 november 2016
Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl

Afspraak/telefonisch overleg

Wilt u graag een afspraak maken of wilt u uw zaak nu voorleggen, Dohmen advocaten is iedere dag van 9:00 tot 17:00 telefonisch bereikbaar via 013-5821987.

Ook kunt u contact opnemen met ons via het onderstaande formulier: