Hoewel deze vraag gaat over social media is er geen verschil tussen social media, Google (AdWords) of uw eigen website; het antwoord geldt dan dus ook. Let wel op dat social media soms voorwaarden stellen voor het gebruik; die kunnen per medium sterk verschillen. Kijk daar dus ook altijd even naar!
Q: Mag ik foto’s van mijn merken en / of leveranciers plaatsen op mijn eigen social-mediakanalen?
A: Als u merkproducten van een ander verkoopt, mag u dat merk gebruiken. U moet die merkproducten dan wel verkopen; het mag niet zo zijn dat u klanten lokt met een bepaald merk en dan een alternatief aanbiedt. Het mag ook niet zo zijn dat de bezoeker denkt dat u een economische band hebt met de merkhouder door te uitbundig merkgebruik (bijvoorbeeld een social-media-account gewijd aan één merk). Een voorbeeld van zo’n verboden suggestie van een economische band vindt u op de foto hier. Als er meerdere merken naast elkaar staan op een pagina en die worden allemaal even groot afgebeeld, zal de consument niet snel denken dat er sprake is van een economische band. Merknamen in de accountnaam (of bij uw website: domeinnaam) verwerken als u niet zelf merkhouder bent, is geen goed idee.
Lees-verder-tips:
- 13 februari 2017: Q: Hoe zit het met ‘embedden’ en ‘hyperlinken’ op social media? Mag dat? Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl.
- 10 februari 2017: Q1: wie heeft auteursrecht op social media? Q2: Social-mediaplatformen eigenen zich auteursrecht toe (het gebruik van mijn foto voor advertenties bijv.) Mag dit zomaar? Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl.
- 8 februari 2017: Q: iemand anders gebruikt mijn (zelfgemaakte) foto op social media, wat nu? Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl.
- 25 november 2016: Q: Hoe zit het met portretrecht bij foto’s gemaakt met mijn smartphone? Verscheen eerder op Inretail.nl.
- 20 oktober 2016: Q: Mag ik een foto van een ander gebruiken voor mijn social-mediakanalen?
14 november 2016
Deze Q&A verscheen eerder op Inretail.nl