Q: we hebben een verbetering aan een productieproces ontwikkeld waar we octrooi op willen aanvragen. Nou heeft onze marketingafdeling op eigen houtje een nieuwsbrief rondgestuurd met onze nieuwe ontwikkeling. Onze bedrijfsjurist kwam overstuur de boardroom binnen; dat octrooi konden we wel vergeten, omdat het niet nieuw meer was (‘nieuwheid’). Klopt het wat hij zegt en valt daar echt niets aan te doen?
A: helaas heeft hij – waarschijnlijk – gelijk en helaas valt daar dan – bijna – niets aan te doen; onlangs was zo iets rondom nieuwheid nog het geval bij een ontwikkelaar in de graanwereld (meel en zo, maar het principe is het zelfde als bij uw high-techmachines). Het kan bij u natuurlijk zo zijn dat de nieuwsbrief in beperkte kring is rondgestuurd aan goede relaties die op uw verzoek de nieuwsbrief deleten en stil zijn. Onmiddellijk aan de slag dus! Is de nieuwsbrief echter al bij anderen, bijvoorbeeld een concurrent, aangeland dan is het te laat: die kan dan uw octrooi ‘aanvallen’ met de nieuwsbrief in de hand. Dat duveltje uit een doosje kan jaren later nog opduiken. Het enige dat u dan nog kunt hopen, is dat niet alle kennis in de nieuwsbrief stond en dat u met wat niet op straat ligt de concurrent toch nog een stapje voor bent (al is het maar tijdwinst voor het op de markt brengen). De marketingafdeling, R&D-afdeling en juridische afdeling kunnen elkaars grootste vijand worden als ze niet goed met elkaar communiceren; zorg dus dat die regelmatig overleg met elkaar voeren, omdat iets dat voor een niet-jurist ogenschijnlijk onschuldigs is tot grote rampen kan leiden.
Advocaat octrooi nodig?
Bel vrijblijvend
Lees-verder-tips:
- Algemene informatie over octrooirecht.
6 maart 2019, Mr. Hub Dohmen.
Deze Q&A verscheen eerder op Engineers Online.
Dohmen advocaten
twitter: http://twitter.com/hdohmen
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen
i: www.dohmenadvocaten.nl