Soms loop je als rechthebbende op tegen rookgordijnen: een ander gebruikt ongevraagd jouw intellectuele eigendom op internet, maar je kan niet achterhalen wie de schuldige is. Onvindbare online inbreukmakers. In de whois-database kan je zien op wiens naam een domeinnaam staat. Maar daarmee ben je er nog niet. Sommige registrars laten op verzoek van hun privacylievende klant de website op naam van de registrar zetten. Wie de ‘echte’ domeinnaamhouder is, is dan niet meer zichtbaar. Wat kan je als rechthebbende doen en wat kan/moet je als registrar doen?

Nee, een registrar kan geen website wijzigen
Eerder dit jaar speelde zo’n onvindbare online inbreukmakers-kwestie bij rechtbank Amsterdam. Iemand had op de site commonsensetv.nl een filmpje en stills van het huwelijk van Grapperhaus gepost, zonder iets aan de fotograaf/filmer te vragen. Het was een duidelijk geval van inbreuk auteursrecht. Filmpje verwijderen en schadevergoeding, dat wilde de fotograaf.
Commonsensetv had de mail met de sommatie wel ontvangen, want ook de sommatie kwam op haar site te staan. Een antwoord bleef echter uit. De fotograaf schreef dus Hostnet maar aan als formele domeinnaamhouder. Hostnet gaf aan dat ze de website niet kon wijzigen omdat de site niet bij haar gehost werd, Hostnet was slechts registrar. Hostnet gaf aan dat ze dus alleen de klacht aan de klant door kon geven. Hostnet was verder zo aardig om even in de DNS de naam van de sitehoster op te zoeken (Singlehop LLC).
Fotograaf: formele domeinnaamhouder aansprakelijk bij inbreuk onvindbare online inbreukmakers
De fotograaf bleef echter van mening dat Hostnet iets te verwijten viel. Volgens hem is Hostnet gaan optreden als domeinnaamhouder. Dat betekent volgens de fotograaf dat Hostnet als domeinnaamhouder verantwoordelijk en daarmee aansprakelijk is voor de website gekoppeld aan het domein. In correspondentie aan Hostnet zegt de fotograaf “Dat jullie kennelijk het beheer van de website hebben uitbesteed aan een andere partij (SingleHop LLC) is de verantwoordelijkheid van Hostnet B.V”
Wie doet wat?
Uit het vonnis kan ik niet opmaken dat Hostnet de beheerder/exploitant zou zijn; alleen die gaat immers over de vraag wie zijn website host. Hostnet wordt wel omschreven als registrar. De registrar is in beginsel niets meer dan dat: een tussenpersoon, ook al biedt die een ‘anonimiseringsservice’. Degene die de site exploiteert (er geld aan verdient) heeft de keuze waar hij zijn bestanden onderbrengt, wie zijn domeinnaam registreert, op wiens naam die domeinnaam staat. De exploitant is de feitelijke beheerder van de website, ook al huurt hij wellicht een externe webdesigner/webdeveloper in die op zijn verzoek iets plaatst op weghaalt. Alle genoemden behalve de beheerder/exploitant hoeven in beginsel niets met elkaar te maken te hebben.
Wat kan/moet de registrar doen bij inbreuk?
Hoe dan ook, de fotograaf sleurde Hostnet voor de rechter. Je moet toch iemand aanspreken, nietwaar? En dan is het aardig om te zien hoe de rechter zo iets aanpakt’. Een ‘anonimiserende’ registrar is niet automatisch aansprakelijk alleen omdat hij formeel de domeinnaamhouder is.
Die registrar kan maar een paar dingen doen. Hij kan de klacht doorgeven aan de klant (gedaan). Hij kan de NAW van de klant aan de fotograaf doorgeven (gedaan na dagvaarding). Derde en laatste mogelijkheid: de domeinnaam loskoppelen van de website. Loskoppeling was niet gevraagd, maar kon ook niet meer omdat de klant snel naar een concurrent van Hostnet was gegaan – in India.
Welke van de drie mogelijkheden Hostnet had moeten gebruiken was niet meer relevant volgens de rechter. De fotograaf had immers gesommeerd om het filmpje te verwijderen. En dat kon Hostnet niet. Hostnet had de klacht en de NAW doorgegeven, en ontkoppelen gaat niet meer als de klant naar een ander is. Hostnet had dus niets fout gedaan, en hoefde dus ook geen schadevergoeding te betalen.
Onvindbare online inbreukmakers: wat te doen?
Welke tips hou je hier aan over?
Als je rechthebbende bent: wed op meerdere paarden. Schrijf zowel domeinnaamhouder als sitehoster aan, met verzoek klacht doorgeven / NAW / service staken.
Als je registrar bent: klacht doorgeven met het verzoek om het af te handelen, en de service opschorten als dat niet gebeurt. NAW kan gevoelig liggen en is ook niet meer terug te draaien. Voordat de rechter een NAW-vordering toewijst, moet de eiser dan ook heel wat stellen en bewijzen (zoek op onze site naar ‘NAW’).
Lees-verder-tips:
- Algemene informatie over IT-recht.
Jan Smolders, 30 september 2021
Deze column verscheen eerder op de website van Frankwatching.
info@dohmenadvocaten.nl
http://twitter.com/Jan_Smolders
http://nl.linkedin.com/in/jansmolders