Zoals u weet, verstuur ik periodiek een e-mail aan mijn relaties over iets opvallends op het terrein van onze specialismen Intellectuele Eigendom/Design/Creative Industry, ICT en techniek. Hier zijn er weer enkele. Ik heb ze niet voorzien van een ‘label’ (‘IE’ enz.), omdat sommige over meerdere aspecten gaan en ook vaak breed toepasbaar zijn:
1) Leuk bedacht: je start een zaak tegen Action op grond van modelinbreuk en vordert een dwangsom op nieuwe inbreuk. Vervolgens loop je met het vóór de rechtszaak gekochte inbreukmakende artikel nóg een keer langs de kassa. De kassabon gebruik je om te bewijzen dat Action opnieuw stout is geweest. Gelukkig wist Action die versie van het verhaal aannemelijk te maken bij de rechter.
2) Wie een handelsnaam bedenkt, doet er goed aan om te checken of er al een domeinnaam is die hetzelfde luidt. Als de domeinnaam er eerder was, kan de houder namelijk niet te kwader trouw hebben geregistreerd (wat een reden is om de domeinnaam ‘af te pakken’). Gebruik te kwader trouw telt niet bij domeinnaamarbitrage, alleen registratie te kwader trouw. De domeinnaamhouder kon dus ongestraft het domein gebruiken voor spullen van de concurrent.
3) Advocaten die zich bezig houden met technische kwesties dienen technisch inzicht te hebben. Zo niet, dan kan het hun cliënten duur komen te staan. De door de advocaat namens zijn cliënt gevraagde rectificatie was door de rechter toegewezen, mét dwangsom, maar technisch onmogelijk uit te voeren: de ‘veroordeelde’ gedaagde – die de rectificatie niet uitvoerde – hoefde dus geen dwangsom aan de cliënt van de advocaat te betalen. Lees de uitspraak hier.
4) Een bestuurder van een BV die drommels goed weet dat zijn BV inbreuk maakt, dit nota bene erkent en zelf een actieve rol speelt bij die inbreuk kan zich niet verschuilen achter zijn BV: hij is naast de BV hoofdelijk aansprakelijk! Lees de uitspraak hier .
5) Een niet onderscheidende handelsnaam zoals “Taxi Utrecht West” voor een taxicentrale uit Utrecht-west krijgt maar weinig bescherming; je moet jezelf wel onderscheiden. Een beetje Frans kan echter wonderen doen: handelsnaam ‘Le Salon’ was onderscheidend voor kapsalon door het woord “Le”. Er was dus verwarringsgevaar tussen de handelsnamen en dus een verbod. Lees de uitspraak hier.
6) Een handelsnaam die beschrijvend is, krijgt weinig bescherming tegen een daarop lijkende handelsnaam. “Nieuwe mensen” in nieuwemensenlerenkennen(.nl) is beschrijvend, maar heeft door media-aandacht voldoende onderscheidend vermogen gekregen. En dus mocht nieuwemensenontmoeten(.nl) niet als handelsnaam worden gebruikt. Lees de uitspraak hier.
Last but not least; sinds onze vorige nieuwsbrief zijn er meerdere columns van onze hand in de media verschenen.
Als u deze berichten niet meer wilt ontvangen: beantwoord deze e-mail met ‘Uitschrijven’.
23 mei 2014