Advocaat en ex-webdesigner mr. Jan Smolders van Dohmen advocaten heeft speciaal voor de lezers van Webdesign.nl weer een interessant juridisch nieuwtje. Moraal van onderstaand verhaal: blijf als opdrachtgever van ‘iets creatiefs’ de designer ‘volgen’ en geef tijdig (bewijsbaar) nieuwe kaders om problemen te voorkomen.
Het bouwen van websites is een creatief beroep. En bij elke creatie geldt: wat de een mooi vindt, vindt de ander vreselijk. Zelfs het oordeel over je eigen creatie kan in de loop der tijd veranderen. Mijn eerste website, waar ik destijds heel trots op was, zou ik nu aan niemand meer durven laten zien ;-).
Afspraken maken
Bij het afspreken van de functionaliteit van een website kan het een en ander contractueel worden dichtgetimmerd (‘de gebruiker van de site moet taak X en taak Y kunnen uitvoeren’). Bij het visuele aspect is dat een stuk lastiger. De volgende praktijkcasus gaat daarover.
Casus
Een bedrijf vroeg om ‘een nieuw uiterlijk’ voor haar website. Als er bepaalde kaders zijn afgesproken, moet er binnen die kaders worden gewerkt. De zogenaamde randvoorwaarden.
Binnen deze afgesproken kaders heeft de designer een ontwerp gemaakt. Voor de opdrachtgever geldt dat als er iets binnen de afgesproken kaders is afgeleverd dat niet naar je smaak is, je de kaders verder moet aanscherpen. En zolang de opdrachtnemer (de ontwerper) binnen de kaders blijft, is er niets aan de hand voor de opdrachtnemer, maar mogelijk wel voor de opdrachtgever.
Het probleem
In dit geval gaf de opdrachtgever geen nieuwe kaders. De eerste schets was niet naar de smaak en verwachting van de opdrachtgever, die de opdracht per direct introk en weigerde te betalen.
Gewoon betalen? Ja!
Bij intrekking van een opdracht moet worden betaald voor het reeds verrichte werk, tenzij het ‘onaanvaardbaar’ is dat er betaald zou moeten worden. En dat is pas het geval als de opdrachtnemer ‘onprofessioneel’ heeft gehandeld. En de reden ‘Niet mooi’ betekent nog niet onprofessioneel. Betalen geblazen dus voor de opdrachtgever!
26 mei 2014,
Jan Smolders, Dohmen advocaten.Gepubliceerd mei 2014 op Webdesign.nl.Ook interessant in het kader van wanbetaling in het kader van websites: 23 september 2014 Column: Website niet betaald = stekker er uit? De webdesigner beroept zich op zijn auteursrecht en eist dat de klant de site offline haalt zolang er niet betaald is. De klant zegt: no way, want die openstaande factuur deugt niet. In dit artikel daarom een belangrijke tip voor websitebouwers en hun opdrachtgevers.