Lidl moet stoppen met misleidende reclame crème (Lidl – La Prairie)

Leestijd: 2 minuten
Misleidende reclame. Als reclame misleidend is en je noemt ook het merk van de concurrent, dan ligt de bal klaar voor het oordeel merkinbreuk

Lidl kreeg eind vorige maand een tik op de vingers van de kortgedingrechter. Lidl beweerde in een televisiecommercial dat haar vier-eurocrème “vergelijkbaar met La Prairie” was. Daarnaast had Lidl een advertentie in Flair Magazine: “bevat dezelfde ingrediënten als de La Prairie Cellular Radiance Cream, die bijna € 550,- kost!*”. Met het sterretje verwees ze naar uitingen van anderen. Dus ja, dan moet ‘t wel mogen, toch, als anderen het zeggen? Nou, niet als je hoort te weten dat die anderen geen onderzoek hebben gedaan, maar zich baseren op een persbericht van Lidl UK. Lidl toverde nog een rapport tevoorschijn van een consultant voor de cosmetische industrie: “De ingrediënten in CIEN Day en CIEN Night zijn naar mijn mening bijna allemaal vergelijkbaar met ingrediënten die in La Prairie voorkomen qua primaire functie”. Dat leidde tot de volgende verzuchting van de rechter: “een fiets heeft twee wielen, maar niet alles met twee wielen is ook een fiets”. Uit het rapport bleek namelijk ook dat de Lidl-crème zesendertig ingrediënten bevat en ‘La Prairie’ eenentachtig. Dat betekent dat de reclame misleidend is, volgens de rechter. 

Vergelijkende misleidende reclame merkinbreuk

Als reclame misleidend is en je noemt ook het merk van de concurrent, dan ligt de bal klaar voor het oordeel ‘merkinbreuk’. ‘La Prairie’ is een bekend merk, volgens de rechter. Lidl had meer verkocht door de misleidende reclame. Dus trok Lidl ongerechtvaardigd voordeel uit de bekendheid van het merk ‘La Prairie’. Dus merkinbreuk. Lidl moet stoppen met de reclame en een rectificatie op haar site zetten. Er zal ongetwijfeld nog een bodemprocedure volgen waarin La Prairie schadevergoeding of winstafdracht eist.

Advocaat misleidende reclame nodig?

Bel vrijblijvend

Hoe reclame met een merk van een ander erin

Vergelijkende reclame maken mag, maar dan moet die wel ‘eerlijk’ zijn. Als de consument zijn koopgedrag verandert door hele of halve onwaarheden die de ene producent of dienstverlener over het product of dienst van een ander vertelt, dan mag het niet. Als daarbij ook nog eens een merk van de ander wordt gebruikt, is er tevens merkinbreuk. Vragen over vergelijkende reclame met een merk er in? Leg het voor in ons gratis spreekuur!


Lees-verder-tips


11 juni 2019, Jan Smolders

Dohmen advocaten
twitter: https://twitter.com/Jan_Smolders
LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/jansmolders
i: www.dohmenadvocaten.nl

Afspraak/telefonisch overleg

Wilt u graag een afspraak maken of wilt u uw zaak nu voorleggen, Dohmen advocaten is iedere dag van 9:00 tot 17:00 telefonisch bereikbaar via 013-5821987.

Ook kunt u contact opnemen met ons via het onderstaande formulier: