Koeien van fouten, ofwel het grote belang van techniek

Leestijd: 3 minuten

Boer Henk wil zijn bedrijf verplaatsen. Daar moeten zijn machines natuurlijk wel goed worden aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Hij belt met de netbeheerder, Liander. Liander geeft aan dat boer Henk een aansluiting kan aanvragen op www.aansluitingen.nl. Boer Henk vult het formuliertje in: “aarding”. Aansluitingen.nl zet het formuliertje om en biedt het aan Liander aan. Boer Henk krijgt vervolgens een offerte van Liander. Het woord “aarding” ontbreekt daar. Boer Henk tekent. Daarna krijgt hij nog een bevestigingsbrief. Liander gaat aan de slag en sluit de binneninstallatie – die eerst op een aggregaat zat – aan op het net. Daarna doen een aantal apparaten het niet goed meer, waaronder de melkrobot. De koeien raken gewond, de melkproductie is lager en boer Henk heeft dus schade. Eerst klaagt boer Henk bij de monteurs en installateurs van de installaties. Die kunnen niets vinden. Dan klopt hij aan bij Liander. Liander kijkt in de meterkast en ziet dat de installatie van Boer Henk wel een eigen aarding heeft, maar niet is aangesloten op de aarde of zogenoemde PEN-leiding van Liander (netaarding). Netaarding erop. Oude pompen vervangen. Probleem opgelost. Maar ja, boer Henk heeft wel schade. De schade aan de machines (melkrobot, mestrobot) is maar 2.000 euro, de rest viel onder de garantie. De schade door uierontsteking (dierenarts, afgevoerde koeien) wordt geschat op zo’n 25.000 euro.

De deskundige van boer Henk en de installateur van Liander spreken elkaar tegen: de installateur van Liander zegt dat het aan vervuiling op de stroomleiding ligt door enkele apparaten van boer Henk, en dat de netaarding de invloed daarvan dempt maar de oorzaak niet wegneemt. De deskundige van boer Henk zegt dat het aan het ontbreken van netaarding lag, want de door Liander aangewezen stoorzenders waren een paar keer vervangen en het probleem bleef bestaan tot aansluiting op de netaarding. Liander geeft aan dat ze niet verplicht was de installatie van netaarding te voorzien. En als ze dat wel verplicht is, dan zijn de storingen het gevolg van de door verkeerde inrichting van de installatie van boer Henk en onjuiste afstelling van de daarop aangesloten apparatuur. Eerst kijkt de rechter naar de vraag of Liander verplicht was de installatie van netaarding te voorzien. Hij kijkt niet alleen naar wat er op papier staat maar ook naar wat “daar om heen is gebeurd”. Boer Henk zegt: ik heb aarding gevraagd op het aanvraagformulier, ik mag dus uitgaan van het aanvraagformulier. Liander heeft me niet gebeld of geschreven dat er geen netaarding zou komen. De offerte zegt noch “netaarding”, noch “geen netaarding”. In de offerte staat dat de aansluiting bedrijfsklaar wordt opgeleverd.

De rechter oordeelt als volgt. Liander heeft niet gelijk de aanvraag van boer Henk geaccepteerd, maar een offerte opgemaakt. Op het aanvraagformulier stond dat netaarding een optie was. Je mag er dan dus niet van uit gaan dat netaarding standaard is. De offerte vermeldt geen netaarding. Onderaan de offerte staat wel dat de aansluiting bedrijfsklaar wordt opgeleverd, maar ook staat er dat boer Henk verantwoordelijk is voor de staat van zijn elektrische binneninstallatie. Boer Henk stelt dat netaarding heel belangrijk voor hem is. Dan mag je van boer Henk verwachten dat hij extra oplet bij het ontvangen van de offerte en reageert als daar het woord netaarding ontbreekt. In de offerte stond dat boer Henk het bijgesloten keuzeformulier kon invullen om de nieuwe aansluiting verder te laten aansluiten op zijn wensen en dat hij mocht bellen als hij vragen had; beide kansen heeft boer Henk onbenut gelaten. Het hoefde Liander dus niet duidelijk te zijn dat boer Henk op dat moment nog dacht dat hij netaarding zou krijgen. Nadat boer Henk de offerte ondertekend had, kreeg hij nog een bevestigingsbrief met bijlage. Uit die bijlage blijkt expliciet dat netaarding geen onderdeel uitmaakte van de overeenkomst. Boer Henk zegt dat hij die bijlage niet heeft ontvangen, maar dat klopt niet. In die bevestigingsbrief wordt uitdrukkelijk verwezen naar de gegevens in de bijlage, waaronder de EAN-code. Die EAN-code is een uniek identificatienummer dat boer Henk nodig heeft om contractzaken met zijn energieleverancier te regelen. Aangezien het boer Henk gelukt is om een contract met een energieleverancier te sluiten, heeft hij de bijlage ook ontvangen. Boer Henk heeft geen actie ondernomen na het ontvangen van die bijlage, en dus mocht Liander uitgaan van de offerte.

Wie van de beide technici nu uiteindelijk gelijk zou hebben gekregen, komen we helaas niet te weten: als geen netaarding is afgesproken, hoef je ook niet meer te zoeken naar de oorzaak.

mr. Jan Smolders.

Geplaatst oktober 2012 op mechatronicamagazine.nl.

Ook interessant in het kader van boeren, koeien en machines: 27 mei 2011: column “ge-KOE-ioneerd”. Relevant voor iedereen die goederen of diensten levert, of het nou meubels, ICT-diensten of geavanceerde high-tech apparatuur betreft, en te maken krijgt met klachten. Gepubliceerd op alurvs.nl en creatiefzuid.nl.

Afspraak/telefonisch overleg

Wilt u graag een afspraak maken of wilt u uw zaak nu voorleggen, Dohmen advocaten is iedere dag van 9:00 tot 17:00 telefonisch bereikbaar via 013-5821987.

Ook kunt u contact opnemen met ons via het onderstaande formulier: