Hoe kiest u de naam van uw nieuwe site? Stel, u begint net een nieuwe webwinkel (of een “stenen onderneming” met een website). U moet daarvoor een handelsnaam kiezen en een domeinnaam. Een domeinnaam is in beginsel niet meer dan een adres op internet, maar kan door het gebruik op de site om de onderneming aan te duiden “kleuren” tot handelsnaam. In de meeste gevallen is dat ook de bedoeling: het liefste wilt u gewoon uw handelsnaam pontificaal op de site en in het adresvenster van de browser hetzelfde, maar dan met .nl of .com er achter. Ik zal dus niet de gevallen behandelen waarin handelsnaam en domeinnaam van elkaar verschillen. Waar moet u zoal op letten? U wilt immers nog jaren vooruit met de domeinnaam en handelsnaam en wellicht willen uw kinderen later het stokje van u overnemen. Gelukkig voor u heeft u deze column gelezen zodat u voor de grootste valkuilen behoed bent. In deze column loods ik u door wat rechtszaken van het afgelopen jaar heen.
Geen absoluut recht
Een handelsnaam/domeinnaam is geen absoluut recht: er is slechts bescherming als er verwarring kan optreden bij de buitenwereld wie nu wie is (iemand geeft bijvoorbeeld een slechte review over u omdat ze bij u denkt gekocht te hebben en niet bij de concurrent wiens naam één letter met die van u verschilt). Bij het beoordelen van verwarringsgevaar kijkt de rechter waar de klantenkring van u beiden zit (levert u beiden in heel Nederland of is het een restaurant dat geen volk buiten de regio trekt) en uiteraard of er een overlap is in uw activiteiten. Maar let op: zelfs het recht om tegen verwarrende handelsnamen op te treden is niet absoluut, zoals hierna zal blijken.
Volledig beschrijvend = nul bescherming (tenzij)
Hoe kiest u de naam van uw nieuwe site? Zorg er voor dat uw handelsnaam/domeinnaam niet volledig beschrijvend is. Een volledig beschrijvende handelsnaam van ondernemer 1 (u) geniet nul bescherming tegen iemand (ondernemer 2) die dezelfde handelsnaam kiest. Die bescherming is er ook niet als sprake is van verwarringsgevaar of zelfs daadwerkelijke verwarring, tenzij er sprake is van “bijkomende omstandigheden” (verleden/gedrag/intenties van ondernemer 2) die maken dat iedereen roept “dat kan je niet maken”. Dat patiëntgegevens bij de verkeerde terecht kunnen komen (omdat de mailadressen gelijk zijn aan de domeinnaam) was geen bijkomende omstandigheid, maar onderdeel van het verwarringsgevaar, zo bleek in de rechtszaak van Fysio Roermond tegen Fysiotherapie Roermond. Beschrijvingen moeten immers worden vrijgehouden voor iedereen om te kunnen gebruiken. In de zaak Parfumswinkel.nl tegen Parfumswebwinkel.nl zei de rechter dan ook “slechts wanneer een in hoge mate ongebruikelijke louter beschrijvende handelsnaam wordt gevoerd – zoals wellicht: ‘hoge hakjes-winkel’ voor een schoenenwinkel – zou denkbaar kunnen zijn dat verwarringsgevaar voldoende is”. Er van uitgaand dat u als eerste een volledig beschrijvende handelsnaam/domeinnaam voerde in gebruikelijke bewoordingen, is het aan u om te bewijzen dat er sprake is van “bijkomende omstandigheden”.
Rara wat doen wij?
Als een ander moet raden wat uw onderneming nu precies doet als hij alleen uw handelsnaam/domeinnaam hoort, is het al niet meer volledig beschrijvend. Zo was “Vakantie Makelaar” niet volledig beschrijvend voor een makelaar in vakantiewoningen, het had immers ook een makelaar in vliegtickets kunnen betreffen. En een “flexexpert” is niet per definitie een adviseur in de uitzendbranche. Maar beter kiest u gewoon een sterke naam die totaal niet beschrijvend is (bol.com) of voegt u iets onderscheidends aan het beschrijvende toe (Kapsalon-Hairodrome.nl).
Checks
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat een ànder eerst was en u dat niet in de gaten heeft. Kijk dus ook voor u van start gaat eerst in het handelsregister (en in Google) op handelsnamen die er op lijken (enkelvoud/meervoud, andere volgorde); een handelsnaamrecht ontstaat namelijk niet door de inschrijving bij het handelsregister, maar door het gebruik. Check vooral ook het merkenregister, want een handelsnaam/domeinnaam met daarin het merk van een ander is een no-go. Theoretisch maak je dan zelfs kans dat je volgers van je social-media-account moet “overdragen” (door overdracht van je social-media-account denk ik dan). In een kort geding op grond van het merk “Vestival” tegen vestival.eu werd die overdracht overigens afgewezen, omdat je dan onder meer moet aantonen hoeveel volgers er zijn als gevolg van de merkinbreuk en naamswijziging van het account mogelijk was.
Lees-verder-tips:
Mr. Jan Smolders
Dohmen advocaten
twitter: https://twitter.com/Jan_Smolders
LinkedIn: https://nl.linkedin.com/in/jansmolders
i: www.dohmenadvocaten.nl
2 mei 2018. Deze column verscheen ook op webdesign.nl.