Oftewel: “ja maar u heeft een onderhoudscontract”
Onderstaande foto is misleidend. Deze column is relevant voor iedereen die goederen of diensten levert, of het nou meubels, ICT-diensten of geavanceerde high-tech apparatuur betreft.
This Photo belongs to publicenergy, Flickr, CC-BY 3.0
Een boer koopt melkrobots voor enkele tonnen. Vanaf het begin – in 2001 – regent het herhaalde storingen. De boer krijgt minder geld voor slechte melk: gevolgschade. Als een machine niet voldoet aan wat je mocht verwachten, kan je daar een beroep op doen door de koop te ontbinden – “ik wil mijn geld terug, jij krijgt je machine terug” – en gevolgschade te vragen. Dat doet de boer in 2005.
De wet zegt dat je tijdig moet klagen. Dat had de boer gedaan. De wet zegt ook dat je binnen twee jaar na die klacht er een beroep op moet doen dat de machine niet voldoet. De leverancier was dan ook van mening dat er in 2005 – meer dan twee jaar na de eerste klacht – niets meer te ontbinden viel.
De rechter dacht daar anders over. Als hetzelfde gebrek na zogenaamd herstel steeds maar terugkomt en opnieuw gevolgschade veroorzaakt, betekent elke “nieuwe” klacht over dat gebrek dat je je er op beroept dat de machine nog steeds niet voldoet aan wat je mag verwachten. Dat die reparatie is verricht op basis van een onderhoudscontract – nice try – houdt niet in dat de machine ineens wel voldoet aan de verwachtingen. Dus heb je de verjaring van je mogelijkheid om te ontbinden en gevolgschade te claimen voor wat die klacht betreft met twee jaar verlengd.
Moraal van dit verhaal: neem klachten serieus, anders kan elke nieuwe gevolgschade door slecht herstel op uw bordje belanden. Is een klacht niet op te lossen, dan kunt u dus maar beter voorstellen het geleverde terug te nemen tegen de aankoopprijs en hopen dat de ander daarmee genoegen neemt en niet ook de gevolgschade wil. Dat kunt u natuurlijk prima op papier zetten: “Jij krijgt je geld terug als je afziet van schadeclaims”. Twee handtekeningen eronder en u kunt weer rustig slapen.
mr. Jan Smolders.
Gepubliceerd mei 2011 op alurvs.nl en op creatiefzuid.nl
Ook interessant in het kader van kapotte machines:7 augustus 2013: column “Garantie zuigt klaagrecht op”. Garantie en aansprakelijkheid bij technologische systemen. Gepubliceerd op Mechatronica & Machinebouw. 30 januari 2013: column “De spokende heftruck”: wanneer (deels) eigen schuld bij ongeval gebrekkige machine? Hoogwaardige technologie of niet: de menselijke factor blijft belangrijk. Geplaatst op www.mechatronicamagazine.nl.