Veel ondernemers zijn zich er bij het bedenken van een nieuwe bedrijfsnaam met bijbehorende domeinnaam niet van bewust dat ze in spagaat zitten. Willen ze een unieke naam zodat mensen niet bij de verkeerde uitkomen en zodat goodwill/badwill niet aan de verkeerde kleeft? Willen ze ‘een naam opbouwen’? Of willen ze makkelijk gevonden worden door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst en het bedrijf helemaal niet kennen?
Advocaat domeinnaam nodig?
Bel vrijblijvend
Niet-beschrijvende domeinnaam / handelsnaam is betere bescherming
Wie een unieke, niet beschrijvende domeinnaam/handelsnaam kiest zal heel veel marketinginspanningen moeten verrichten om er voor te zorgen dat het publiek naam en product of dienst met elkaar associeert. Als ik Diesel of McDonald’s noem, roept u in koor ‘spijkerbroeken’ en ‘hamburgers’. Die niet-beschrijvendheid wordt linksom of rechtsom gewoonlijk gehonoreerd, of het nu is via het handelsnaamrecht, het merkenrecht of het hele algemene verbod op onrechtmatig handelen.
Beschrijvendheid domeinnaam zorgt voor hits
Wie zich kledingwinkel.nl noemt zal niet snel beschermd zijn tegen de-kledingwinkel.nl (of andersom, afhankelijk van de vraag wie er het eerst was). Maar hij wordt wél goed gevonden op internet zonder al te veel marketing. Al is het maar omdat luie internetters gewoon gokken dat er een kledingwinkel.nl bestaat en dat dus in hun zoekbalk typen. Allekabels.nl is een briljante domeinnaam: dáár moet ik zijn, want ik zoek een speciale kabel dus als ze alle kabels hebben, dan vast de mijne ook. Wie bakker.nl intypt komt overigens uit bij een hotel-restaurant, waar ze ongetwijfeld ook broodjes hebben.
Twee domeinnaamkwesties vergeleken
Als voorbeeld van de afweging bescherming versus gevonden worden vergelijk ik twee uitspraken over domeinnaamkwesties. Beide uitspraken komen uit dezelfde maand, zijn gebaseerd op dezelfde regels en zijn door dezelfde instantie gedaan: het WIPO arbitrage centrum.
Die arbiter moet zichzelf drie vragen stellen. Is het antwoord op een van de vragen ‘nee’, dan hoeft de aangesproken domeinnaamhouder zijn domeinnaam niet af te staan.
Die drie vragen zijn:
- lijkt de domeinnaam verwarrend veel op een handelsnaam of merk (of de naam van een stichting/vereniging)?
- ontbreekt bij de aangesproken domeinnaamhouder een eigen recht op of legitiem belang bij de domeinnaam?
- heeft de aangesproken domeinnaamhouder de domeinnnaam te kwader trouw geregistreerd of gebruikt?
Flexleerkracht.nl / deflexleerkracht.nl
De eerste zaak. Iemand met handelsnaam Flexleerkracht (en domeinnaam flexleerkracht.nl) wilde de domeinnaam deflexleerkracht.nl opeisen. Ja, verwarringwekkend overeenstemmend. Nee, de aangesproken domeinnaamhouder had een legitiem belang bij het gebruik van beschrijvende woorden. Nee, uit niets is gebleken van ‘slechte intenties’ zoals domeinnaamkaping. De domeinnaam hoeft niet te worden afgestaan.
Clarins / clarins-online.nl
Dan de tweede zaak. Parfummerk Clarins wilde de domeinnaam clarins-online.nl opeisen. Ja, verwarringwekkend overeenstemmend met het merk. Ja, aangesproken domeinnaamhouder heeft geen recht of legitiem belang (geen merklicentie). Ja, slechte intenties: groot onderscheidend vermogen en reputatie van het merk, de aangesproken domeinnaamhouder wordt geacht tijdens de registratie op de hoogte te zijn geweest van het bestaan van het merk. De domeinnaam moet worden afgestaan.
Wat kun je met deze informatie doen voor je onderneming?
Bedenk goed wat je wil bij het starten van een nieuwe onderneming: wil je snel gevonden worden zonder marketing, door een doelgroep die niet echt hecht aan namen maar gewoon een product of dienst wil? En dan soms bij de concurrent belandt maar er komen er evenveel van de concurrent bij jou terecht? Of wil je ‘dat iedereen het over je heeft’ en dat er geen misverstand kan bestaan over wie er bedoeld wordt en dat je tegen misverstanden beschermd bent?
lees-verder-tips:
Heb je hulp nodig? Maak dan gebruik van een van onze gratis spreekuren.
mr. J. (Jan) Smolders,
advocaat.
info@dohmenadvocaten.nl
www.dohmenadvocaten.nl
http://twitter.com/Jan_Smolders
http://nl.linkedin.com/in/jansmolders
Deze column verscheen eerder op www.webdesign.nl.