Na het lezen van mijn vorige artikelen op deze site heb je inmiddels vrijwel zeker een merk geregistreerd voor je engineeringbedrijf en de producten. Zo’n merk is niet alleen nuttig tegen namaak met jouw naam er op. Het is ook nuttig om je eigen producten van de markt te halen, als jouw producent of wederverkoper aan het rommelen is met iets waar jouw merk op staat.
Beslag leggen op je eigen zonnepanelen?
Zo was er onlangs een Italiaanse handelaar in zonnepanelen EXE die – zoals gebruikelijk – haar Chinese producent/leverancier TPL opdracht gaf het merk van de handelaar al op de zonnepanelen te zetten en dan pas te leveren, via de haven van Rotterdam. De Chinees maakte er echter een zootje van volgens de Italiaan, de panelen zouden niet deugen.
De Italiaan ontbindt de overeenkomst. En daar liggen ze dan in terminals in Rotterdam, de panelen. Als de overeenkomst ontbonden is, zijn het mijn panelen, moet de Chinees gedacht hebben. Dus wilde de Chinees zijn schade beperken en de zonnepanelen aan een ander verkopen.
De Italiaan was daar niet blij mee. Zijn merk stond er immers nog steeds op en dan werd hij straks scheef aangekeken op die rommel. De Chinees mocht op grond van het merkenrecht de zonnepanelen niet in Europa verkopen, vond de Italiaan. De Italiaan liet dus met behulp van de Rotterdamse rechter beslag tot afgifte op de panelen leggen: hier met die dingen!
Zonnepanelen niet volgens overeengekomen specificaties
De Chinees ging vervolgens naar de kortgedingrechter om het beslag er weer af te krijgen, en wilde verder dat de Italiaan zou worden veroordeeld om de panelen af te nemen en te betalen, want Weens Koopverdrag, had ze dan gecontroleerd bij aankomst in de haven enzovoort. Er waren echter voldoende aanwijzingen dat de zonnepanelen niet voldeden aan de overeengekomen specificaties. De ontbinding was dus waarschijnlijk terecht, dus hoefde de Italiaan de zonnepanelen niet af te nemen. De Chinees mocht ze echter nog steeds niet verkopen, tenminste niet met het merk er op. Intussen liepen de opslagkosten wel flink op, zeker als na dit kort geding nog een bodemprocedure zou volgen over de vraag of ontbinding mocht. Deze praktisch ingestelde rechter stelde voor dat partijen dan maar zouden regelen dat in de tussentijd het merk van de zonnepanelen af zouden worden gehaald zodat de panelen merkloos konden worden verkocht.
Robotgrasmaaiers – negatieve reviews klantenservice wederverkoper
Een andere zaak die onlangs speelde ging over robotgrasmaaiers. Maytronics, de merkhouder van merk Dolphin, heeft een selectief distributiestelsel. Een handelaar die daar niet bij hoorde verkocht ook robotgrasmaaiers/zwembadrobots van dat merk. Dat mag in beginsel, als het maar geen producten zijn die zonder toestemming van de merkhouder de EU zijn binnengekomen. Met de producten die de wederverkoper was ook niets mis. Met de wijze van aanbieden wel. De wederverkoper, ECG, ontving een groot aantal negatieve consumentenreviews op de sites trustpilot.nl en beslist.nl: klantenservice, levering en retourbelewid zouden niet deugen. Er was zelfs een Facebookpagina ‘Stop ECG Nederland’ in de lucht. Reputatieschade voor de merkhouder dreigde. Dus merkinbreuk: stop en rectificatie.
Wat moet je met deze informatie? Een #stopthecowboys-checklist:
Nu je je merk geregistreerd hebt, heb je vast ook een Google alert op je merknaam. Zo nee, alsnog doen. Een search op je logo of productfoto’s in Google images of www.tineye.com kan onverwachte resultaten opleveren. Met enige regelmaat een search op verkoopplatformen/voordeelsites – voor zover die slecht gecovered worden door Google – is ook een eyeopener. Hou in de gaten wie jouw merk waarvoor gebruikt! Spot je misbruik en heb je hulp nodig? Maak gebruik van ons gratis spreekuur IE-ICT-Techniek.
Lees-verder-tips:
13 oktober 2020, Hub Dohmen
Deze column verscheen eerder op de website van Engineers Online.
http://twitter.com/hdohmen
http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen