Storybranding/purposemarketing
Het regent nieuws over merken. Niet vreemd, als je bedenkt dat de consument – met name de jongere – niet zo zeer geïnteresseerd is in het product. Hij wil een verhaal. Dát is waarin bedrijven investeren. Dat heet dan met een mooi woord ‘storybranding’ of ‘purposemarketing’. Men wil zich verbonden voelen met een merk doordat dat merk ergens voor staat. Het moet een statement maken. Marktonderzoek Matt Powell schreef daarover al vaker in NRC Handelsblad. Anderen achten het verhaal weer minder belangrijk. Het verhaal zou dan al in het product of het merk moeten zitten.
Kledingbedrijf Gap splitst: merken Banana Republic, OldNavy
Hoe dan ook: het regent nieuws over merken, schreef ik. Een kleine selectie: Kledingbedrijf Gap Inc splitst zich op. Hoe wordt die bedrijfssplitsing beschreven? Aan de hand van de merken: namelijk Gap, Banana Republic, Athleta, Intermix, Hill City in het ene bedrijf en OldNavy in het andere. Reken maar dat daar wat IP-portefeuilles moeten verhuizen. Die portefeuilles zijn meestal ondergebracht in aparte – al ik vanuit Nederland kijk – IP-BV’s.
Sesamstraat en licenties
Een andere kant van merken kwam voorbij: licenties. Aart Staartjes en NTR hebben het in de media aan de stok over Sesamstraat. Gaat dat door of niet? In het merkregister zie ik dat Sesame Workshop houders van het merk Sesamstraat is . Je mag er dus vanuit gaan dat NTR een licentie van Sesame Workshop voor een bepaalde uitzendperiode had. De licentieonderhandelingen zullen nu gaan over een vervolg. Ik heb het idee dat die een tikje moeizaam te lopen …
Advocaat merkenrecht nodig?
Bel vrijblijvend
Grolsch Kornuit / Lidl Kordaat
Een ander spannend aspect: lijkt een nieuw merk (te) veel op een ouder merk? Deze week besliste de rechter over de kordate actie van Lidl. De kornuiten van Grolsch hadden gedacht de makkers van Lidl de oren te wassen. Grolsch had het biertje ‘Kornuit’. Lidl volgde met ‘Kordaat’. De rechter vond dat de consument dat prima uit elkaar kan houden en heel goed weet wat hij koopt. Geen verwarring, geen merkinbreuk. Het vonnis leest overigens als een jongensboek. Tenminste, voor vakidiote – grijze, kalende – jongens als ik …
Bouw aan je merk en bescherm het
Dus: bedenk een onderscheidende naam voor je product of dienst als je die nog niet hebt. Hetzelfde met een pakkend logo. Bescherm ze als merk. Bouw aan je merk. Bewaak en verdedig het tegen inbreuk. En leer van de grote merkhouders in de media.
Lees verder tips:
- Algemene informatie over merkenrecht.
Mr. Hub Dohmen, 4 maart 2019.
Dohmen advocaten
twitter: http://twitter.com/hdohmen
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen
i: www.dohmenadvocaten.nl