Voor zwart op wit-tekst klik op de groene knop hieronder.

Spoedcursus juridische do's and dont's van een advocaat/ex-webdesigner

Uiteraard heeft u als webdesigner in uw algemene voorwaarden een of meerdere uitsluitingen van uw aansprakelijkheid staan. Uw opdrachtgever daarentegen zal vaak bedingen dat u opdrachtgever vrijwaart van aansprakelijkheid met betrekking tot claims van derden. Daar trapt u uiteraard niet in, want dat kan naar uitpakken zoals bleek aan een designer die zich niet verzette tegen Kruidvats algemene voorwaarden en in opdracht van Kruidvat bewust op het randje aan het designen sloeg. In ieder geval vermelden uw algemene voorwaarden dat opdrachtgever verantwoordelijk is voor wat opdrachtgever aanlevert, of dat nu foto's/teksten, gewenste domeinnamen, metatags of adwords zijn. Toch?

Nu u alles goed geregeld heeft om uzelf te beveiligen tegen uw eigen opdrachtgever kan onderstaande crashcursus u toch meerwaarde opleveren; vaak is het goed cowboy-opdrachtgevers tegen zichzelf te beveiligen. Deze crashcursus beslaat de volgende onderwerpen: adwords, metatags, domeinnamen, google, stijl, foto's en teksten.

adwords

Als uw opdrachtgever als adverteerder een Google Ad maakt die verschijnt bij het intypen van het merk van de concurrent, mag het niet zo zijn dat de surfer in die Google Ad slechts generieke termen tegenkomt. De surfer kan daardoor denken dat het gaat om producten van het merk dat hij googlede. Lees de uitspraak hier.

metatags

Het Europese hof heeft over metatags een principe-uitspraak gedaan. Een principe-uitspraak, omdat het Europese hof de verdere afwikkeling aan de nationale rechter over laat. Het ging om een bedrijf dat productnamen van de concurrent in haar metatags verstopte. Dergelijk metataggebruik moet volgens het Europese hof door de nationale rechter langs de lat van de richtlijn misleidende en vergelijkende reclame worden gelegd. Daarmee is overigens nog niet gezegd dat het die richtlijn zou overtreden; dat bepaalt de nationale rechter. In ieder geval niet aan te raden, als je niet weet hoe je de richtlijn moet interpreteren.

domeinnamen

Een domeinnaam met daarin het merk van een ander is een no-go als uw opdrachtgever dezelfde soort waren verkoopt als de merkhouder. De handelsnaam van een ander in de domeinnaam van uw opdrachtgever is geen probleem als uw opdrachtgever op de site zelf maar een andere handelsnaam hanteert. Lees de uitspraak hier.

google

Ze blijven maar voorbijkomen, de uitspraken waarin de eiser behalve een stop van de inbreuk vraagt om "google op te schonen" van vermeldingen van het verbodene. Het gaat dan vaak om sites die zonder dat uw opdrachtgever daar enige invloed op heeft automatisch het bedrijf van uw opdrachtgever (met de inmiddels verboden handelsnaam) vermelden. Zó ver hoeft uw opdrachtgever van de rechter niet te gaan, zoals bleek uitdeze zaak uit mijn eigen praktijk en onlangs deze herhalingsoefening.

stijl

Mag uw opdrachtgever zomaar de stijl van een auteursrechtelijk beschermd werk -zoals wellicht een website- kopiëren? Het werk niet, de stijl wel, aldus de Hoge Raad in een zaak over schilderijen. Mijn collega Hub Dohmen schreef al eerder een column over deze voor designers belangrijke uitspraak.

foto's/teksten

No-go om die ongevraagd te lenen als niet duidelijk is of die rechtenvrij zijn, voor hij het weet heeft uw opdrachtgever Getty* op zijn dak, al blijft het bij Getty vooralsnog bij blaffen en niet bijten. Een bezoekje aan de advanced search van Flickr kan uitkomst bieden als uw opdrachtgever zoekt naar foto's die hij commercieel mag gebruiken. De wederdienst staat bij de foto vermeld: vaak is dat slechts het vermelden van de naam van de fotograaf.

Bovenstaande spoedcursus gebruiken op eigen risico: rechters zijn ook maar mensen en de ene rechter is de andere niet.

mr. Jan Smolders.

Gepubliceerd september 2013 op Creatiefzuid.

Ook interessant in het kader van spoedcursus: 2 november 2013 Masterclass beschermings- en samenwerkingstips voor creatieven en techneuten gegeven tijdens de KvK Startersdag Eindhoven en op veler verzoek online gezet.

*: Brief of dagvaarding wegens afbeeldingen van Getty of Masterfile gehad? zie ons aanbod op deze pagina

Specialist nodig? Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in design, adwords, metatags, domeinnamen, google, stijl, foto's,teksten. Gratis spreekuur 013-5821987 of op ons advocatenkantoor.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01