Voor zwart op wit-tekst klik op de groene knop hieronder.

Bij Lidl een namaak-Philips kopen?
Niet meer ...

Ik moet zeggen: ze hebben wel lef bij Lidl. Je ziet vaker bij supermarkten dat hun 'eigen merk' bij levensmiddelen dicht bij A-merken gaat zitten, zowel bij de vormgeving en kleurstelling (groen met zilverkleurige blikken bier, rood met witte sigarettenpakjes), als bij de naamgeving ('Vlugge Japie'-peperkoek in plaats van 'Snelle Jelle'). En soms worden ook nonfoodartikelen door 'copycats' uitbundig nagemaakt, met net even ergens een randje meer of minder. Het gekke doet zich voor dat het namaken van producten van de concurrent in beginsel gewoon mag; vaak leidt dat tot verbazing op ons gratis juridisch spreekuur. Alleen als er een recht van intellectuele eigendom op zit, of er sprake is van het laatste redmiddel slaafse nabootsing mag het niet.

Het origineel

In dit geval ging het om een Philipsscheerapparaat van zes jaar oud:

origineel scheerapparaat Philips

De namaak…

Dat kunnen wij ook dacht Lidl:

namaak scheerapparaat Lidl

Op een scheerapparaat kan octrooi zitten, maar daar beriep Philips zich niet op. De techniek was kennelijk al oud of niet gepikt. Een andere mogelijkheid is modelrecht, maar als het niet gaat om een geregistreerd model is dat na drie jaar verlopen. Het enige dat dan nog overblijft (naast 'slaafse nabootsing) is het auteursrecht. Maar dan moet je wel creatief bezig zijn geweest. Gelet op "'wat er al was' toen Philips haar apparaat op de markt bracht - het zogenoemde 'vormgevingserfgoed' of 'Umfeld' - was dat wel zo. Het enige dat echt op het Philipsapparaat leek waren eerdere modellen van Philips zelf, en latere Chinese namaak.

Voorgangers

Het enige eerdere van een andere fabrikant dat bij Philips in de buurt kwam was een Remington:

voorganger scheerapparaat Remington

De Lidl leek echter meer op de Philips dan de Philips op de Remington. Lidl moest haast wel hebben geweten dat ze fout zat: snel een nutteloos rubber bandje om de hals van het apparaat en dan in de gebruiksaanwijzing de tip zetten om na schoonmaken het bandje terug te plaatsen ;-). Daar trapte de rechter echter niet in: plagiaat!

Wordt uw product nagemaakt? Wilt u tips hoe u beter kunt voorkomen dat uw producten worden gekopieerd? Of bent u iemand die zijn zinnen heeft gezet op verbeteren wat er al is en vraagt u zich af hoe u problemen kunt voorkomen? Voor een gratis adviesgesprek belt u dan 013-5821987 of mail naar info@dohmenadvocaten.nl.

2 januari 2017,
Jan Smolders

Lees-verder-tips:

22 augustus 2016. Q: Ik ben zelfstandig industrieel ontwerper en heb enkele nieuwe, interessante ontwerpen. Ik ben aan het polsen bij een fabrikant of hij geïnteresseerd is in een samenwerking. Die wil echter eerst meer informatie. Hoe voorkom ik nu dat de ander mijn ontwerpen bekijkt en ze vervolgens zonder mij iets te betalen op de markt brengt? A: geheimhoudingsverklaring/Non Disclosure Agreement (NDA). 23 oktober 2015: Kopiërende concurrenten. Column van onze Hub Dohmen voor Bits & Chips. Wie een installatie of apparaat op de markt brengt dat niet is beschermd door een octrooi kan erop rekenen dat vroeg of laat een ander met iets soortgelijks komt en tegen een lagere prijs. 21 september 2015: Ja maar, bestond al. Column van onze Jan Smolders over de vraag wanneer "ja maar, bestond al" een zinvol verweer kan zijn. Gepubliceerd op Creatief Zuid.

Specialist auteursrecht nodig? Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in intellectuele eigendom (IE), techniek en ICT, kunst en design. Gratis spreekuur 013-5821987 of op ons advocatenkantoor.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01