Voor zwart op wit-tekst klik op de groene knop hieronder.

Pdf-versie met foto's: hier

BESCHERMING MERKNAAM

Donders/z, dé naam van het zuiden.

De rapen zijn gaar. Maakt Donderzgoed misbruik van Roy Donders z'n naam? Of niet?

Door Michel Koster

TILBURG - Je hebt er weinig fantasie voor nodig. De nieuwe kledingzaak Donderzgoed doet verdacht veel denken aan de naam en handel van Tilburgs bekendste stylist Roy Donders. Ondernemer Michael Olijnyk lift gewoon vrolijk mee op het succes van 'ons Royke'. En dat pikt de familie Donders niet. Want wie heeft de euvele moed om de naam van Roy zo te misbruiken? Of is het gewoon een kwestie van slim zaken doen? Het is niet de eerste en zeker niet de laatste discussie over het gebruik van merknamen. „Bedrijven zitten er echt bovenop", aldus de Tilburgse advocaat Hub Dohmen, onder meer gespecialiseerd in merkrecht. „Dat is niet zo vreemd. Namen worden steeds belangrijker. Imago, reputatie, beleving; je zet het op het spel als anderen met je naam aan de haal gaan." Dohmen vindt het als buitenstaander lastig om al een oordeel te vellen over de kwestie Donderzgoed. „Het is wel een heel interessante zaak." Eén ding is zeker: de naam Roy Donders is in elk geval beschermd. Het is een van de ruim tachtigduizend namen die bij het Benelux Bureau voor Intellectuele Eigendom (BBIE) staan geregistreerd. Daar komen er in Nederland, België en Luxemburg elk jaar zo'n 22.000 bij. Maar Donders met een s is geen Donderz met een z. Of je met dit slimmigheidje als ondernemer de dans ontspringt, is echter de vraag. „Een naam mag ook niet precies hetzelfde klinken", legt Dohmen uit. „Met één letter veranderen ben je er vaak niet." De rechter kan overigens ook ingrijpen als de merknaam niet officieel beschermd is, maar de ondernemer zijn succesvolle concurrent wel erg kopieert. „Je mag geen verwarring zaaien door dezelfde soort naam, handel en reclame-uitingen te gebruiken", aldus Dohmen. „De rechter kan dat als een 'onrechtmatige daad' zien." Die discussie is vaak lastig. Het management van Donders lijkt in elk geval het zekere voor het onzekere te nemen. Vorige week is ook de hele naam Roy Donders, stylist van het zuiden bij het merkenregister aangemeld. Dat dit net na de opening van de Donderzgoed (de goedkoopste van het zuiden) is gebeurd, is op z'n minst opvallend te noemen. Ook de naam van Roy's zus Rian Donders staat overigens op de nominatie als beschermde merknaam door het le­ ven te gaan. Ondernemer Michael Olijnyk lijkt zich nog niet al te druk te maken over alle ophef rond zijn winkel Donderzgoed. Toch zal hij niet zitten wachten op een juridische strijd. Als je die verliest, kan dat een aardige duit kosten. Het evenementenbureau TB Events weet daar alles van. Het heeft onlangs moeten stoppen met de naam 'Wie is de Mol?' voor een van z'n groepsuitjes, die ook in Tilburg werden gehouden. De producent van het gelijknamige televisieprogramma, IDTV, had dat geëist. „Het heeft ons uiteindelijk veel geld gekost", zegt Taco Hermeling van TB Events. „Zo'n 20.000 euro aan dwangsommen en dan de proceskosten. Ik vind het onterecht. Wij werkten al lang met deze naam. De mol is ook gewoon een bekend begrip, maar ja, er moest blijkbaar een daad worden gesteld." Het spel bestaat overigens nog wel, maar dan onder de nieuwe naam 'Wie is de Rat? En nee, die is niet beschermd.

'Dondersgoed, dat zeg ik dagelijks'

Door Bas Vermeer

TILBURG - Slechte publiciteit bestaat niet en dus staan er op maandagmiddag al aardig wat mensen in de winkel Donderzgoed in de Juliana van Stolbergstraat. In een paar dagen tijd had de damesmodezaak meer dan achthonderd likes op Facebook. Dat allemaal nadat Nel en Frans Donders, de ouders van Roy, er zaterdag verhaal kwamen halen. Want het aanbod in de zaak lijkt veel op het aanbod in de winkels van hun zoon. En dan nog die naam... Die ophef had Michael Olijnyk, de eigenaar, niet verwacht. „De term dondersgoed gebruik ik dagelijks. Het leek me gewoon een mooie naam en die houden we ook aan." Donderzgoed werd dit jaar geregistreerd als merknaam, aldus Olijnyk. „We kopen onze spullen in Milaan, London, Parijs. Daar kan elke leverancier iets kopen - volgens mij doet Roy Donders dat zelf ook. " Donders' management weet nog niet of er actie tegen de nieuwe Tilburgse winkel wordt ondernomen. „Het is niet alleen de naam, maar ook de inhoud. En de zaak werd - zo met de ballonnen voor de deur - op dezelfde manier geopend als de winkel van Roy. " Het zou in elk geval voor het eerst zijn dat Roy Donders de komst van een winkel aanvecht. Dat is wel gebeurd op andere fronten, aldus manager André van den Bogaert. Kleding? „Daar laat ik me niet over uit."

Dit artikel verscheen in december 2014 in het Brabants Dagblad

Ook interessant in het kader van Roy Donders: 18 juni 2015: Geen geDonder(s) met mijn naam! Column van onze Hub Dohmen voor CreatiefZuid.nl.

Specialist handelsmerk of handelsnaam/bedrijfsnaam nodig? Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merken en handelsnamen. Gratis spreekuur 013-5821987 of op ons advocatenkantoor.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01